Heren 1 neemt revanche op Civitas.

19/01/2019 - Heren 1

VC Olympia HS1 – Civitas HS1 3-2

Afgelopen week werd er eenvoudig en met goed spel gewonnen. Hopelijk kon deze lijn vandaag in eigen huis worden doorgetrokken tegen Civitas uit Venlo. Tegen dit Venlose team hadden ze nog iets recht te zetten na een zwakke heenwedstrijd. Een overwinning tegen dit team is zeer welkom om aansluiting te houden met de bovenste helft van de poule.
Nummer 4 van de ranglijst Civitas begon sterk aan de wedstrijd. Daarentegen vielen de heren van Olympia in de openingsfase gigantisch door de mand. Op alle fronten werden ze afgetroefd door de bezoekers. Een set om snel te vergeten en in de tweede set weer van vooraf aan te beginnen. Zo geschieden ook, want beide teams gaven elkaar geen strobreed toe. Door de Panningenaren werd er weer gewerkt voor elk punt en ze ontregelden het Venlose aanvalsspel door een paar sterke bloks. Een licht overwicht voor de thuisploeg kon in eerste instantie niet worden omgezet in setwinst. Een 23-20 voorsprong werd knullig verspeeld en Civitas profiteerden; 23-24. Olympia werkte het setpunt weg en met een ietwat gelukkig serve (bal via de netrand eroverheen) kwam het zelf op setpunt. Deze werd benut en de wedstrijd was weer in evenwicht.
Civitas schakelde in de openingsfase van de derde een tandje bij. De Panningse verdediging had het hier moeilijk mee. De passing verliep niet soepel en de aanvallers hadden moeite met het scoren van punten. Een kleine opleving van Olympia bracht ze bij een 10-15 achterstand terug in de wedstrijd. Vanaf 17-17 werd het een nek-aan-nek race om te kijken wie de belangrijke derde set over de streep zou trekken. Uiteindelijk bleken de bezoekers uit Venlo net iets sterker te zijn; 23-25.
Wederom werden de heren van Olympia veroordeeld tot een inhaalrace om de wedstrijd winnend af te sluiten, maar daar leek in het begin van de vierde set weinig van te recht te komen. De thuisploeg leek gekraakt nadat het opnieuw op een forse achterstand werd gezet (3-9). Echter, Olympia stak de koppen nog een keer bij elkaar en er werd weer gewerkt voor elk punt. Het spel van Olympia was niet om aan te zien, maar dik verdiend werd er een 11-10 voorsprong gepakt. De Venlonaren lieten het een beetje lopen en hielpen de Panningenaren een handje om de setwinst binnen te halen. Echter, het laatste puntje bij 24-19 wilde Civitas niet cadeau doen. De heren van Olympia maakten het zichzelf onnodig lastig om een vijfde set eruit te slepen, want een tal van setpunten werd niet benut. Het moest zelfs een matchpoint wegwerken. Uiteindelijk werd met hangen en wurgen de set met 28-26 binnengehaald.
Wederom kwam Olympia terug van een achterstand in sets. Net als de heenwedstrijd in Venlo moest de vijfde set de beslissing brengen. Het was om het even wie er met de winst vandoor zou gaan, maar de heren van Olympia waren de gelukkige. Met miniem verschil werd de vijfde set over de streep getrokken.